Sunday, March 4, 2012

Vårtröja

En tröja i det härligt våriga gröna klvertyget från mjuka tyger. S börjar växa ur sina bodies i stl 80 och jag tror att det är dags att börja med tröja nu när det snart är vår och inte gör så mycket om det blir lite glapp vid magen. Än så länge kör vi med linne-body under tröjorna, men de börjar också bli för små och några större finns inte att köpa. Man kan ju sy förstås, men varför lägga sytid på ett plagg som inte syns? Svårt att motivera när sytiden plötsligt blivit väldigt begränsad pga ett nytt jobb.

Min bandkantare till covermaskinen är fortfarande restnoterad, men jag gav mig på att sy fast kantbanden med covern ändå: först sydde jag fast kantbandet räta mot räta mot tröjan med den vanliga symaskinen, inställd på raksöm med lång stygnlängd (5 mm). Sen vek jag runt kantbandet och sydde med coverns tvillingsöm. Efter det klippte jag bort överflödigt kantband, och allra sist sprättade jag bort raksömmen som jag sytt med den vanliga symaskinen. En tidskrävande metod, men resultatet blir härligt elastiskt till skillnad mot hur det brukar bli med tvillingnål på den vanliga maskinen.

Mönster:
Meedom raglantröja form 1 stl "80", dvs en ganska stor vanlig stl 86. Meedoms storlek 80 betyer ju att den passar FRÅN 80 cm, medan 80 i vanliga fall betyder att den passar TILL 80 cm.

Material:
Klöverjersey från mjuka tyger.
Gul interlock från JNY.

No comments:

Post a Comment