Sunday, September 8, 2013

Kjolen Miette

På sistone har jag ägnat en hel del tid åt att surfa runt på nya sybloggar. Inte de vanliga barnklädesbloggarna, utan jag har hittat en massa andra, av folk som syr kläder till sig själva. Och jag har blivit galet inspirerad. Allt surfandet har också gett mig tips på bra mönster, de flesta tillgängliga i pdf-format, bara att betala, ladda ner, skriva ut och börja sy! Ett sådant mönster är omlottkjolen "Miette skirt", gjort av bloggaren Tilly and the buttons. Det är en omlottkjol, och mönstret rekommenderas för nybörjare. Trots att jag nu sytt barnkläder i flera år känner jag mig verkligen som en nybörjare när det gäller att sy i vävda tyger, så det kändes tryggt att börja med det här mönstret. Dessutom är det här precis min typ av kjol. A-formad, enkel och snygg!


Materialet är ett påslakan köpt på tradera, som legat i skåpet och väntat på rätt användningsområde. Det är så himla fint att jag inte velat slösa med det. Inte förrän nu, en kjol är ju det perfekta plagget för glada mönster.

Kjolen gick riktigt lätt att sy, mycket tack vare de detaljerade instruktionerna som finns på Tillys blogg. Egentligen skulle jag dock vilja säga att jag har strukit en ny kjol, snarare än att jag sytt den, för den största delen av tiden spenderades vid strykbordet...

En annan sak som jag ägnat mycket tid åt på sistone är att välja ut och sedan köpa en ny symaskin. Jag älskar visserligen fortfarande min gamla Husqvarna 2000 från 1976, men det är en ganska ytlig förälskelse - den är ju bara så snygg! Men den krånglar en del, är lite klen, och att byta söm tar en kvart. Efter mycket stor vånda valde jag ut min nya dyrgrip, och nu kan jag märka mina kläder såhär snyggt:


Kjolen åkte på direkt när den var färdig, och jag känner på mig att den kommer bli en riktig favorit. Fler Miette-kjolar lär dyka upp här på bloggen framöver.


  

Mönster

Material
Ett retro påslakan köpt på tradera.
Mellanlägg och tråd från Stoff och Stil.

No comments:

Post a Comment