Saturday, July 4, 2015

Studie i ihärdighet

Inspirerad av andra bloggare ville jag sy en klänning med rynkad kjoldel till S. Jag använde mitt favoritmönster på raglantröja, och sydde på en rektangel som var 50% bredare än själva tröjan. Ja alltså, jag rynkade den där rektangeln med framilonband först. Lätt som en plätt, och det blev en trevlig och ganska luftig klänning. Bra till varma dagar tycker jag!

S var desto mer skeptisk. Första reaktionen: "Öööööh mamma jag tror den är lite för tjock!" Hon menade alltså att den var lite för bred och luftig - klänningar brukar ju sitta åt lite mer. När hon kommit över detta lilla problem uppenbarade sig nästa: "Den skaver! Aaaaaj! Ta av den!" Nu var det sömmen mellan liv och kjol som alltså var så oerhört vass och hård att S under inga som helst omständigheter kunde ha klänningen på sig. Den ihärdiga mamman sprang då till närmsta varuhus och inhandlade ett litet linne att ha under. Spännande med linne tyckte S, och ville gärna ha klänningen på sig med linne under. Allt frid och fröjd? Nja. Sen kom värmen! Och den lätta luftiga klänningen var knappast sval att ha på sig med ett linne under. Den o-er-höööört ihärdiga mamman satte då på klänningen på barnet utan linne under, och uthärdade stora protester. Och se, efter fem minuters klagande hade barnet vant sig vid den lilla sömmen, och: "Nu skaver det inte mer mamma!". Och så levde de lyckliga i alla sina dagar, och den ihärdiga mamman kan tänka sig att sy fler klänningar i denna modell.



Mönster
Little lamb stl 104, Ottobre 4/2012 + en rektangel som är 50% bredare än tröjan, som rynkats med framilonband till rätt bredd.

Material
Jersey "kattcirkus" köpt hos Strömming.

3 comments:

  1. Men guuuud vilken fin klänning:)

    ReplyDelete
  2. Har precis startat en syblogg jag med. Är nybörjare i ämnet och är inte professionell på nåt sätt men vill du kika in på bloggen så är det friipe.blogspot.se

    ReplyDelete